Podaż pieniądza w czerwcu 2024 r.
W czerwcu 2024 r. wartość podaży pieniądza M3 zwiększyła się o 8,4 mld zł. Było to spowodowane głównie wzrostem wartości depozytów i innych zobowiązań wobec sektora gospodarstw domowych.
GMW to ogólnoświatowa kampania na rzecz edukacji finansowej dzieci i młodzieży. Organizatorem akcji jest Międzynarodowa Sieć ds. Edukacji Finansowej działająca przy OECD
Narodowy Bank Polski dołącza do 12. edycji Global Money Week. Z naszej inicjatywy w całej Polsce odbędą się: lekcje, wykłady, audycje, spotkania w Oddziałach Okręgowych NBP, quizy i konkursy. Udostępniamy też ciekawe materiały edukacyjne.
GMW to ogólnoświatowa kampania na rzecz edukacji finansowej dzieci i młodzieży. Organizatorem akcji jest Międzynarodowa Sieć ds. Edukacji Finansowej działająca przy OECD. Celem kampanii jest zwiększanie umiejętności finansowych młodych ludzi oraz wiedzy, jak mądrze zarządzać pieniędzmi, by osiągnąć samodzielność ekonomiczną i dobrostan materialny.
Do tej pory dzięki akcji prawie 60 milionów dzieci i młodzieży ze 176 krajów z całego świata wzięło udział w setkach tysięcy wydarzeń organizowanych przez ponad 63 000 instytucji, w tym instytucji publicznych, tj. banków centralnych, instytucji nadzorujących krajowe rynki finansowe, ministerstw finansów, ministerstw edukacji, a także szkół na wszystkich etapach edukacyjnych, uczelni, ośrodków badawczych, innych organizacji.
Hasło tegorocznej edycji brzmi:
Zabezpiecz swoje pieniądze i swoją przyszłość
(ang. Protect your money, secure your future)
Temat GMW 2024 skupia się na bezpiecznym gospodarowaniu pieniędzmi i podkreśla znaczenie odpowiedzialnego, świadomego podejścia do finansów osobistych poprzez rozumienie potencjalnych zagrożeń. Szczególnie często ofiarami oszustw finansowych padają osoby młode, co wynika z ich ograniczonych kompetencji finansowych i braku doświadczenia.
Oficjalne hasło GMW brzmi: „Zdobywaj wiedzę. Oszczędzaj. Zarabiaj” (ang. Learn. Save. Earn). Początkowe hasło przewodnie GMW 2017, aktualnie oficjalne hasło całej kampanii GMW, wyraża główny jej przekaz i wpisuje się w realizację jej celu poprzez zachęcanie dzieci i młodzieży do racjonalnego zarządzania swoimi pieniędzmi i do dzielenia się zdobytą wiedzą z rodziną i całą społecznością.
Kampania GMW jest skutecznym narzędziem do podnoszenia poziomu wiedzy i poszerzania zakresu kompetencji finansowych przyszłych uczestników rynku finansowego. Głównym założeniem kampanii GMW, które decyduje o jej rozwoju, jest wielopoziomowa współpraca pomiędzy instytucjami, praktykami edukacji finansowej i edukatorami zaangażowanymi bezpośrednio w pracę z dziećmi i młodzieżą, a także samymi adresatami GMW, na gruncie lokalnym i w wymiarze międzynarodowym.
Narodowy Bank Polski opracował i zaprasza do korzystania z materiałów edukacyjnych dostępnych w formie cyfrowej. Można w nich znaleźć mnóstwo cennej wiedzy o funkcjach Narodowego Banku Polskiego i jego roli emisyjnej, o zabezpieczeniach banknotów obiegowych, jak również o tym, jak bezpiecznie płacić cyfrowo. Przybliżymy, co robi bank centralny, by możliwy był obieg gotówkowy i bezgotówkowy w Polsce, a także czym jest pieniądz i jaką pełni rolę. Wykłady, opracowania, broszury czy filmy na pewno wzbogacą realizację działań podejmowanych w ramach kampanii.
Z inicjatywy NBP w czasie Światowego Tygodnia Pieniądza w całej Polsce odbędą się m.in.: lekcje, wykłady, wycieczki po Oddziałach Okręgowych NBP, spacery edukacyjne, quizy i konkursy. Od najmłodszych przedszkolaków, dzieci ze wszystkich klas szkół podstawowych, po młodzież ze szkół ponadpodstawowych – wszyscy będą mogli zdobywać wiedzę na temat bezpieczeństwa finansowego.
Polecamy! Obejrzyj, przeczytaj, pobierz!
W czerwcu 2024 r. wartość podaży pieniądza M3 zwiększyła się o 8,4 mld zł. Było to spowodowane głównie wzrostem wartości depozytów i innych zobowiązań wobec sektora gospodarstw domowych.
Narodowy Bank Polski emituje złote i srebrne monety kolekcjonerskie poświęcone ostatniemu przywódcy powstania styczniowego.
Narodowy Bank Polski informuje o wynikach podstawowej operacji otwartego rynku sprzedaży bonów pieniężnych NBP w dniu 19.07.2024 r.
Informacja o przetargu sprzedaży bonów pieniężnych 7-D, operacja podstawowa z dnia 19.07.2024
Narodowy Bank Polski opublikował: Wyniki głosowania Członków RPP z dnia 05-06-2024.
Narodowy Bank Polski opublikował: Szybki Monitoring NBP. Analiza sytuacji sektora przedsiębiorstw (lipiec 2024).
Narodowy Bank Polski informuje o wynikach dostrajającej operacji otwartego rynku sprzedaży bonów pieniężnych NBP w dniu 16.07.2024 r.
W dniu 16 lipca 2024 r. odbyło się posiedzenie Rady ds. Systemu Płatniczego, organu opiniodawczo-doradczego przy Zarządzie Narodowego Banku Polskiego.
Dane NBP: W czerwcu 2024 r. inflacja po wyłączeniu cen żywności i energii wyniosła 3,6 proc. r/r. Wskaźnik CPI w analizowanym okresie wyniósł 2,6 proc. r/r.
Dane NBP: W maju 2024 r. w rachunku bieżącym bilansu płatniczego odnotowano dodatnie saldo usług (13,5 mld zł) oraz ujemne salda obrotów towarowych (2,6 mld zł), dochodów pierwotnych (9,0 mld zł) i dochodów wtórnych (2,2 mld zł).