GMW to ogólnoświatowa kampania na rzecz edukacji finansowej dzieci i młodzieży. Organizatorem akcji jest Międzynarodowa Sieć ds. Edukacji Finansowej działająca przy OECD
GMW to ogólnoświatowa kampania na rzecz edukacji finansowej dzieci i młodzieży. Organizatorem akcji jest Międzynarodowa Sieć ds. Edukacji Finansowej działająca przy OECD
Narodowy Bank Polski dołącza do 12. edycji Global Money Week. Z naszej inicjatywy w całej Polsce odbędą się: lekcje, wykłady, audycje, spotkania w Oddziałach Okręgowych NBP, quizy i konkursy. Udostępniamy też ciekawe materiały edukacyjne.
O kampanii
GMW to ogólnoświatowa kampania na rzecz edukacji finansowej dzieci i młodzieży. Organizatorem akcji jest Międzynarodowa Sieć ds. Edukacji Finansowej działająca przy OECD. Celem kampanii jest zwiększanie umiejętności finansowych młodych ludzi oraz wiedzy, jak mądrze zarządzać pieniędzmi, by osiągnąć samodzielność ekonomiczną i dobrostan materialny.
Osiągnięcia
Do tej pory dzięki akcji prawie 60 milionów dzieci i młodzieży ze 176 krajów z całego świata wzięło udział w setkach tysięcy wydarzeń organizowanych przez ponad 63 000 instytucji, w tym instytucji publicznych, tj. banków centralnych, instytucji nadzorujących krajowe rynki finansowe, ministerstw finansów, ministerstw edukacji, a także szkół na wszystkich etapach edukacyjnych, uczelni, ośrodków badawczych, innych organizacji.
Hasło 2024
Hasło tegorocznej edycji brzmi:
Zabezpiecz swoje pieniądze i swoją przyszłość (ang. Protect your money, secure your future)
Temat GMW 2024 skupia się na bezpiecznym gospodarowaniu pieniędzmi i podkreśla znaczenie odpowiedzialnego, świadomego podejścia do finansów osobistych poprzez rozumienie potencjalnych zagrożeń. Szczególnie często ofiarami oszustw finansowych padają osoby młode, co wynika z ich ograniczonych kompetencji finansowych i braku doświadczenia.
Oficjalne hasło GMW
Oficjalne hasło GMW brzmi: „Zdobywaj wiedzę. Oszczędzaj. Zarabiaj” (ang. Learn. Save. Earn). Początkowe hasło przewodnie GMW 2017, aktualnie oficjalne hasło całej kampanii GMW, wyraża główny jej przekaz i wpisuje się w realizację jej celu poprzez zachęcanie dzieci i młodzieży do racjonalnego zarządzania swoimi pieniędzmi i do dzielenia się zdobytą wiedzą z rodziną i całą społecznością.
Kierunki rozwoju GMW
Kampania GMW jest skutecznym narzędziem do podnoszenia poziomu wiedzy i poszerzania zakresu kompetencji finansowych przyszłych uczestników rynku finansowego. Głównym założeniem kampanii GMW, które decyduje o jej rozwoju, jest wielopoziomowa współpraca pomiędzy instytucjami, praktykami edukacji finansowej i edukatorami zaangażowanymi bezpośrednio w pracę z dziećmi i młodzieżą, a także samymi adresatami GMW, na gruncie lokalnym i w wymiarze międzynarodowym.
Materiały edukacyjne NBP – Twoje źródło wiedzy o finansach i ekonomii
Narodowy Bank Polski opracował i zaprasza do korzystania z materiałów edukacyjnych dostępnych w formie cyfrowej. Można w nich znaleźć mnóstwo cennej wiedzy o funkcjach Narodowego Banku Polskiego i jego roli emisyjnej, o zabezpieczeniach banknotów obiegowych, jak również o tym, jak bezpiecznie płacić cyfrowo. Przybliżymy, co robi bank centralny, by możliwy był obieg gotówkowy i bezgotówkowy w Polsce, a także czym jest pieniądz i jaką pełni rolę. Wykłady, opracowania, broszury czy filmy na pewno wzbogacą realizację działań podejmowanych w ramach kampanii.
Z inicjatywy NBP w czasie Światowego Tygodnia Pieniądza w całej Polsce odbędą się m.in.: lekcje, wykłady, wycieczki po Oddziałach Okręgowych NBP, spacery edukacyjne, quizy i konkursy. Od najmłodszych przedszkolaków, dzieci ze wszystkich klas szkół podstawowych, po młodzież ze szkół ponadpodstawowych – wszyscy będą mogli zdobywać wiedzę na temat bezpieczeństwa finansowego.