Global Money Week
Narodowy Bank Polski dołącza do 13. edycji Global Money Week. Z naszej inicjatywy w całej Polsce odbędą się: lekcje, wykłady, audycje, spotkania w Oddziałach Okręgowych NBP, quizy i konkursy. Udostępniamy też ciekawe materiały edukacyjne.
Narodowy Bank Polski dołącza do 13. edycji Global Money Week. Z naszej inicjatywy w całej Polsce odbędą się: lekcje, wykłady, audycje, spotkania w Oddziałach Okręgowych NBP, quizy i konkursy. Udostępniamy też ciekawe materiały edukacyjne.
Światowy Tydzień Pieniądza trwa w tym roku od 17 do 23 marca 2025 r.
O kampanii
Global Money Week (GMW) – Światowy Tydzień Pieniądza jest coroczną międzynarodową kampanią z zakresu edukacji finansowej. Jej celem jest dbanie o to, by dzieci i młodzież od najmłodszych lat zyskiwały świadomość finansową i stopniowo rozwijały wiedzę, umiejętności, a także kształtowały postawy i zachowania niezbędne do podejmowania racjonalnych decyzji finansowych.
Osiągnięcia
Od 2012 r. w GMW wzięło udział ponad 60 milionów dzieci i młodzieży ze 176 krajów na całym świecie, przy zaangażowaniu ponad 63 tysięcy instytucji, w tym instytucji publicznych: banków centralnych, instytucji nadzorujących krajowe rynki finansowe, ministerstw finansów, ministerstw edukacji, a także szkół na wszystkich etapach edukacyjnych, uczelni wyższych, ośrodków badawczych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego.
Hasło 2025
Pomyśl, zanim klikniesz follow. Miej finanse pod kontrolą
(ang. Think before you follow, wise money tomorrow)
Hasło przewodnie GMW 2025 – „Pomyśl zanim klikniesz follow. Miej finanse pod kontrolą” (Think before you follow, wise money tomorrow) – nawiązuje do zmian zachodzących w dziedzinie finansów cyfrowych oraz w sposobie korzystania przez konsumentów z usług finansowych w Internecie – od podążania za finfluencerami po wzrost wykorzystania sztucznej inteligencji.
Oficjalne hasło GMW
Oficjalne hasło GMW brzmi: Zdobywaj wiedzę. Oszczędzaj. Zarabiaj (ang. Learn. Save. Earn). Początkowe hasło przewodnie GMW 2017, aktualnie oficjalne hasło całej kampanii GMW, wyraża główny jej przekaz i wpisuje się w realizację jej celu poprzez zachęcanie dzieci i młodzieży do racjonalnego zarządzania swoimi pieniędzmi i do dzielenia się zdobytą wiedzą z rodziną i całą społecznością.
Kierunki rozwoju GMW
Kampania GMW jest skutecznym narzędziem do podnoszenia poziomu wiedzy i poszerzania zakresu kompetencji finansowych przyszłych uczestników rynku finansowego. Głównym założeniem kampanii GMW, które decyduje o jej rozwoju, jest wielopoziomowa współpraca pomiędzy instytucjami, praktykami edukacji finansowej i edukatorami zaangażowanymi bezpośrednio w pracę z dziećmi i młodzieżą, a także samymi adresatami GMW, na gruncie lokalnym i w wymiarze międzynarodowym.
Materiały edukacyjne NBP – Twoje źródło wiedzy o finansach i ekonomii
Narodowy Bank Polski opracował i zaprasza do korzystania z otwartych zasobów edukacyjnych NBP. Można w nich znaleźć wiele cennej wiedzy o Narodowym Banku Polskim, jego funkcjach i obszarach działalności, o polskiej walucie – złotym i działalności emisyjnej NBP, o tym, dlaczego bank centralny zwiększa zasoby złota w swoich aktywach, i co kryje się pod pojęciem rezerw dewizowych, ale również o tym, jak dbać o swoje pieniądze w sieci, jak chronić swoje dane osobowe i jakie zasady bezpieczeństwa warto stosować, robiąc zakupy online? W broszurach pokazujemy zabezpieczenia polskich banknotów obiegowych, a także co robi NBP, by był możliwy obieg gotówkowy i bezgotówkowy w Polsce, a kraj – bezpieczny finansowo. Wykłady, opracowania, broszury czy filmy na pewno wzbogacą realizację działań podejmowanych w ramach kampanii.
Z inicjatywy NBP w czasie Światowego Tygodnia Pieniądza w całej Polsce odbędą się m.in.: lekcje, wykłady, spotkania w Oddziałach Okręgowych NBP, quizy i konkursy. Od najmłodszych przedszkolaków, dzieci ze wszystkich klas szkół podstawowych, po młodzież ze szkół ponadpodstawowych – wszyscy będą mogli zdobywać wiedzę na temat bezpieczeństwa finansowego.