Global Money Week

GMW to ogólnoświatowa kampania na rzecz edukacji finansowej dzieci i młodzieży. Organizatorem akcji jest Międzynarodowa Sieć ds. Edukacji Finansowej działająca przy OECD

GMW to ogólnoświatowa kampania na rzecz edukacji finansowej dzieci i młodzieży. Organizatorem akcji jest Międzynarodowa Sieć ds. Edukacji Finansowej działająca przy OECD

Blisko 3000 osób – uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, dzieci, studentów i seniorów uczęszczających do placówek dziennego wsparcia, wzięło udział w działaniach edukacyjnych Narodowego Banku Polskiego w ramach obchodów 12. Światowego Tygodnia Pieniądza (Global Money Wek 2024) Narodowy Bank Polski po raz kolejny uczestniczył w tej ogólnoświatowej kampanii edukacyjnej, której celem jest zwiększanie umiejętności finansowych młodych ludzi oraz wiedzy, jak mądrze zarządzać pieniędzmi, by osiągnąć samodzielność ekonomiczną i dobrostan materialny Z naszej inicjatywy w całej Polsce odbyły się: lekcje, wykłady, spotkania w Oddziałach Okręgowych NBP, quizy i konkursy. Udostępniliśmy też ciekawe materiały edukacyjne.

Temat GMW 2024 Protect your money, secure your future (Zabezpiecz swoje pieniądze i swoją przyszłość ang.) skupiał się na bezpiecznym gospodarowaniu pieniędzmi i podkreślał znaczenie odpowiedzialnego, świadomego podejścia do finansów osobistych poprzez rozumienie potencjalnych zagrożeń.

Materiały edukacyjne NBP – Twoje źródło wiedzy o finansach i ekonomii

Narodowy Bank Polski opracował i zaprosił do korzystania z materiałów edukacyjnych dostępnych w formie cyfrowej. Można w nich było znaleźć mnóstwo cennej wiedzy o funkcjach Narodowego Banku Polskiego i jego roli emisyjnej, o znaczeniu posiadania własnej waluty oraz zabezpieczeniach banknotów obiegowych, jak również o tym, jak bezpiecznie płacić cyfrowo. Przybliżaliśmy, czym jest pieniądz i jaką pełni rolę oraz co robi bank centralny, by możliwy był obieg gotówkowy i bezgotówkowy w Polsce.

Polecamy! Obejrzyj, przeczytaj, pobierz!

Twój plan na bezpieczne finanse

Co trzeba wiedzieć, żeby bezpiecznie płacić cyfrowo? Jakie są najważniejsze zabezpieczenia cyfrowego portfela? Co oznacza zasada ograniczonego zaufania? Co oznaczają słowa phishing, smishing i vishing? Dlaczego warto cenić i chronić nasze dane osobowe? Jak to robić?

O kampanii

GMW to ogólnoświatowa kampania na rzecz edukacji finansowej dzieci i młodzieży. Organizatorem akcji jest Międzynarodowa Sieć ds. Edukacji Finansowej działająca przy OECD. . Kampania realizowana jest pod hasłem „Learn. Save. Earn” (Zdobywaj wiedzę. Oszczędzaj. Zarabiaj) i wyraża główny jej przekaz, a także wpisuje się w realizację jej celu poprzez zachęcanie dzieci i młodzieży do racjonalnego zarządzania swoimi pieniędzmi i do dzielenia się zdobytą wiedzą z rodziną i całą społecznością.

Osiągnięcia

Do tej pory dzięki akcji prawie 60 milionów dzieci i młodzieży ze 176 krajów z całego świata wzięło udział w setkach tysięcy wydarzeń organizowanych przez ponad 63 000 instytucji, w tym instytucji publicznych, tj. banków centralnych, instytucji nadzorujących krajowe rynki finansowe, ministerstw finansów, ministerstw edukacji, a także szkół na wszystkich etapach edukacyjnych, uczelni, ośrodków badawczych, innych organizacji.

Kierunki rozwoju GMW

Kampania GMW jest skutecznym narzędziem do podnoszenia poziomu wiedzy i poszerzania zakresu kompetencji finansowych przyszłych uczestników rynku finansowego. Głównym założeniem kampanii GMW, które decyduje o jej rozwoju, jest wielopoziomowa współpraca pomiędzy instytucjami, praktykami edukacji finansowej i edukatorami zaangażowanymi bezpośrednio w pracę z dziećmi i młodzieżą, a także samymi adresatami GMW, na gruncie lokalnym i w wymiarze międzynarodowym.

Zobacz również