Interfejs B2B
Ogólne informacje o interfejsie B2B | Standard RBE w NBPOgólne informacje o interfejsie B2B | Standard RBE w NBP
Interfejs B2B wspomaga obsługę rachunków bankowych, wykonywaną przez NBP na podstawie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy o finansach publicznych.
Interfejs B2B umożliwia zarządzanie rachunkiem bankowym prowadzonym w NBP bezpośrednio z poziomu systemu informatycznego Posiadacza rachunku, zapewniając rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb Posiadacza rachunku (w tym obsługę mikrorachunków i raportów) oraz wysoki poziom wydajności i bezpieczeństwa.
Z wykorzystaniem interfejsu B2B Posiadacz rachunku może przekazywać:
- zlecenia płatnicze, inne niż natychmiastowe, w tym zlecenia z przyszłą datą realizacji,
- żądanie zmiany priorytetu zlecenia płatniczego oczekującego lub w kolejce,
- żądanie anulowania zlecenia płatniczego oczekującego lub w kolejce,
- zlecenia płatności natychmiastowych,
- zlecenia wypłaty gotówki w Oddziale NBP, w ramach zastępczej obsługi kasowej lub w bankomacie, w tym zlecenia z przyszłą datą realizacji,
- żądanie anulowania zlecenia wypłaty gotówki oczekującego,
- żądanie informacji o stanie realizacji zlecenia płatniczego, zlecenia płatności natychmiastowej, zlecenia wypłaty gotówki,
- zapytanie o karty płatnicze wydane do rachunku,
- zapytanie o zestawienie transakcji na rachunku karty/zestawienie transakcji karty płatniczej,
- zapytanie o saldo rachunku,
- zapytanie o wyciąg, w tym w ramach zapytania o wyciąg – zapytanie o listę operacji bieżących na rachunku (jednorazowo można pytać o wyciąg lub o listę operacji bieżących),
- zapytanie o kursy walut obcych,
- zlecenie otwarcia rachunku roku przyszłego,
- komunikaty informacyjne/reklamacyjne Elixir,
- komunikaty żądania odwołania płatności SEPA,
- odpowiedzi na otrzymane komunikaty żądania odwołania płatności SEPA,
- zapytanie o słownik banków uczestników rozliczeń Elixir, Express Elixir lub Euro Elixir,
- zapytanie o słownik banków świadczących zastępczą obsługę kasową,
- zapytanie o komunikaty informacyjne/dedykowane raporty,
- oraz – wyłącznie w przypadku upoważnienia ustawowego do otwierania lokat w NBP:
- zlecenie otwarcia lokaty terminowej,
- zlecenie zerwania lokaty terminowej,
- zapytanie o stan lokaty terminowej.
W przypadku architektury B2B, Posiadacz rachunku buduje oprogramowanie we własnym zakresie (bądź rozbudowuje dotychczas istniejące). NBP udostępnia Posiadaczowi rachunku dokumentację opisującą standard komunikacyjny oraz komunikaty biznesowe, wraz z dokumentacją uzupełniającą.