Laboratorium autentyczności. Scenariusz zajęć dla szkół podstawowych (VI-VIII klasy) i ponadpodstawowych

Co to znaczy, że NBP jest bankiem emisyjnym? Czym różni się emisja od produkcji pieniądza? Jaka jest definicja znaków pieniężnych? Jakie typy zabezpieczeń chronią banknoty przed fałszerstwami? Jakie zmodernizowane zabezpieczenia polskich banknotów obiegowych wprowadzono w latach 2014-2016? Czy można samodzielnie nauczyć się je rozpoznawać? Jakie konsekwencje grożą za posługiwanie się fałszywymi pieniędzmi?

Materiały do przeprowadzenia lekcji znajdują się w trzech plikach. Scenariusz dla nauczyciela zawiera propozycję narracji do pierwszej części zajęć, zadania do wykonania przez uczniów wraz odpowiedziami oraz wybrane statystyki związane z działalnością emisyjną NBP, które mogą dodatkowo uatrakcyjnić zajęcia. Wśród nich znajduje się m.in.: struktura obiegu banknotów i monet, czas życia banknotów w obiegu, ile waży 1 milion złotych. Karta pracy i karta wiedzy są przeznaczone dla uczniów. Pliki są interaktywne (odpowiedzi można nanosić bezpośrednio na pliku pdf), dlatego sprawdzą się zarówno w warunkach edukacji stacjonarnej jak i zdalnej.

Czas: 1 godzina lekcyjna.

Scenariusz dla nauczyciela 

Karta pracy dla ucznia 

Karta wiedzy dla ucznia